خانه / سلامت / خواص عرق بیدمشک در طب سنتی

خواص عرق بیدمشک در طب سنتی

عرق بیدمشک و تپش قلب ,عرق بیدمشک و کاهش فشار خون , خواص عرق بیدمشک در بارداری ,عرق بیدمشک در قاعدگی , عرق بیدمشک,عرق بیدمشک در طب سنتی

عرق بیدمشک اسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می شود. این اسانس علاوه بر عطر بسیار عالی, دارای خواص درمانی بسیاری است. تسکین تورم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش از جمله خواص عرق بیدمشک می باشد.

خواص عرق بیدمشک در طب سنتی

واقعیت این است که پوست بیدمشک دارای خواص ضد درد و ضد تب است، که قبلا توسط فیلسوفان یونان باستان بقراط تئوفراستوس، شناخته شده بود. خواص دارویی پوست در دوره های قرون وسطی در بسیاری از نقاط اروپا شناخته شده بود و پوست به طور معمول برای جبران درد ناشی از سردرد و دندان درد شناخته می شد.

 

بیدمشک در طب سنتی

علاوه بر این، پوست به طور سنتی به عنوان دارو، برای متوقف کردن خونریزی، و به عنوان یک راه حل برای اسهال استفاده می شد. در مواضع بیرونی، عصاره های پوستی به طور سنتی برای پاک کردن زخم ها و به عنوان راه حل برای التهاب، صدمات و درد های جزئی پوست استفاده می شود. هنگامی که پوست نیز به سرکه اضافه شود به عنوان درمان برای زگیل استفاده می شود.

عرق این گیاه پرخاصیت مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب شده و خاصیت تب بری دارد. عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با طرز تهیه شربت بیدمشک خانگی

بیدمشک گیاهی است که دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد

 

عرق بیدمشک و کاهش فشار خون

این ماده را می توان عصاره ای برای پیشگیری از فشار خون دانست که مقوی قلب است و ضد فشار خون.

 

عرق بیدمشک و تپش قلب

عرق بیدمشک به‌ عنوان داروی گیاهی مقوی قلب و تنظیم‌کننده تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر عرق بیدمشک می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش تنش‌های روحی باشد.

 

خواص عرق بیدمشک در بارداری

بعضی خوراکیها یا داروهای گیاهی می‌توانند خطراتی را، هر چند اندک، برای جنین به همراه داشته باشند لذا توصیه می‌شود که مادران باردار و به ویژه بانوانی که سابقه یا خطر سقط جنین، خونریزی دوران بارداری و مشکلات مشابه دارند؛ مصرف آنها را به حداقل کاهش دهند و به ویژه در مورد داروهای گیاهی تنها با مشورت پزشک با تجربه اقدام کنند. به طور کلی از آن جایی که دوران بارداری، دورانی حساس و مهم به شمار می‌رود، مصرف بیش از حد گیاهان دارویی توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است به جنین آسیب وارد کند. با این وجود با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌های روحی است، برای تسکین این تنش‌ها در صورت ضرورت می‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود.

خواص عرق بیدمشک در بارداری

از آن جایی هرگونه تنش روحی و جسمی در سلامت آینده کودک موثر است، اهمیت به بهبود حالات ماردران باردار بسیار مهم است. استفاده از عرق بیدمشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان زنان باردار به شمار می‌رود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند. همچنین لازم به ذکر است برای اطمینان از سالم بودن گیاهان دارویی مورد استفاده، بهتر است محصولات شرکت‌های معتبر و با علامت استاندارد استفاده شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با طریقه مصرف عرق بیدمشک

 

عرق بیدمشک در قاعدگی

عرق بیدمشک کاهش دهنده قند خون و برای درمان کم خونی مفید است. دستگاه عصبی و حافظه را تقویت می‌‌کند و تب را کاهش می‌‌دهد. مصرف این عرق موجب تسکین سردرد‌ها و علایم قاعدگی نیز می‌‌شود. دَم‌ کرده برگ بیدمشک برای دفع سنگ کیسه صفرا مفید است.

 

عرق بیدمشک در شیردهی

عرق بید مشک قند خون را پایین می‌آورد؛ بنابراین افرادی که قند خون پایین دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند؛ کودکان زیر ۲ سال، زنان باردار و شیرده هم باید در استفاده از بیدمشک احتیاط کنند.

سوالات آیین نامه